tirsdag 30. november 2010

Julestemning med bismak

Sitter å nyter julemusikk....for en herlig tid dette er. Mennesker er så fornøyde når det nærmer seg jul...det er tid for innekos og glede.

Men i år er det mange ekstra tanker i hodet mitt....jeg holder på å renses av Den Hellige Ånd og kjenner at mange gamle minner dukker opp. Julehøytiden er en anorektikers mareritt....mat, mat og atter mer mat på alle kanter. Var ikke akkurat en fryd kan jeg huske...Jeg husker at jeg var mer stresset enn noen gang og at jeg hadde en stooor jobb med å sørge for å holde energiinntaket så lavt som mulig...Julestrømpa bestod i nøtter og frukt. Det er helt absurd...å tenke på det nå. Det er ingenting vondt i en sunn julestrømpe, men når det er fordi du er livredd for kalorier er det noe vondt i det.

Jula og dreier seg jo om å spise, spise og spise litt mer, og det er herlig. Men hvor blir det av alt det vi spiser? Før jul reklameres det for all mulig god mat og andre godsaker.
Jo, etter jul så er det bare snakk om slanking og sunn mat...
Hvor vil jeg med dette? Vet ikke helt selv, men en ting som ligger spesielt på mitt hjerte i år er at jeg ønsker at jeg ønsker å fokusere mine tanker, mine lengsler og min tid på det som betyr noe. Det som faktisk betyr noe.

Jeg kjenner at det å å kjøpe gaver har begynt å utfordre meg, for hva skal jeg egentlig med det? Hva skal jeg med enda mer oppå all overfloden jeg har?
Jeg kunne ønske vi heller kunne dedikert denne tiden av året til noe som virkelig betydde noe. Tenk å bare utslette denne gavekulturen og bare la julehøytiden dreie seg om en tid der alle ga til noen som virkelig trengte noe? Jeg har klødd meg i hodet mange ganger i forhold til hva jeg skal gi til folk. Også fins det mennesker her i vårt eget land som hadde gitt nesa si for en, kun en varm dusj. Det er ganske tankevekkende...i ett så velstående land.
Oi...blir faktisk litt kvalm av å tenke på det...

Hvor mange er det ikke som er ensomme, alvorlig syke, forlatt, deprimerte, redde for å oppleve enda en julehøytid der vonde minner kommer opp igjen?

Jeg hadde ikke tenkt å skrive om dette, men det utfordrer meg kjenner jeg...jula er så trivelig. Men jeg kjenner at jeg klarer ikke nyte den som før...
Jesus har begynt å åpne mine øyne for menneskene rundt meg og all nøden...og jeg kjenner det som en sorg og en lengsel etter å hjelpe. Etter å gjøre en liten forskjell..

Herre, hjelp oss å gjøre det lille vi kan for de som trenger oss, spesielt nå før jul!! Både med tid, penger og bønn.

2 kommentarer:

  1. Hei Iris!
    Bra det du skriver, virkelig en tankevekker. Jeg har heller ikke så mye til overs for frotsingen i gaver. For de som har små barn er det annerledes, selv om de også trenger å lære seg at man ikke kan få alt man peker på. Jula varer egentlig hele året, hvis man tenker på å feire det birkelige budskapet i jula. Juletiden for meg blir en ekstra påminnelse om Jesus, men også en nytelse av gode smaker, dufter, familie og venner:)
    Ha en velsignet julehøytid, med Jesus i fokus!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig med tilbakemelding fra deg kjære vennen min!
    Jula er en herlig tid og det er veldig mye godt med den. Og enig med at det er annerledes med barn.
    Det er bare så viktig å ha riktig perspektiv tror jeg...ikke glemme dem som lider og vår kjære frelser Jesus!
    Du er skjønn!! Og nyyyt førjulstida!

    SvarSlett