mandag 4. juni 2012

Hvorfor må jeg oppleve dette mørket?

Det er rart å oppleve mørket i en sånn intens grad som jeg gjør nå om dagen.
Det omslutter meg og kjennes som ett rep rundt halsen og ett tungt teppe som dekker meg.

Jeg vet at lyset finns. Jeg vet at Jesus sa han var verdens lys.
Allikevel oppleves lyset langt borte og egentlig ikke eksisterende. Jeg står egentlig fullstendig fast og er overgitt til hva Gud vil gjøre.

Jeg drømmer om en god framtid, men veien fra nå og fram til den framtiden er tåkete. Jeg klarer ikke se hvordan jeg skal komme meg dit. Hadde jeg bare fått en smugtitt....

Jeg skal være veldig ærlig. Ikke fordi jeg liker å fortelle om meg selv, men fordi jeg tror mennesker der ute trenger åpne ærlige og ekte hjerter som våger å være de de er.
Det er ikke bra å fremstå med en fin fasade ute blant folk, mens man på hjemmebane er knust og alt ligger i grus.

Jeg må innrømme at jeg godt kunne tenkt meg å fortelle om helbredelse og frihet og halleluja jeg elsker livet. Men det er en tid for alt. Jeg elsker Jesus. Jeg forstår ikke hva jeg går igjennom og hvorfor, men jeg vet at alt samvirker til det gode for dem som elsker han. For meg ble dette med helbredelse nesten ett slit til slutt. Jeg valgte å tenke, Gud, ha du din vei. være her for meg og led mine skritt. Jeg er din. Det Jesus gjorde på Golgata kors, det var for meg. Jeg skulle vært frisk, fri, gjenoppretta og glad, men jeg er ingen av delene. Allikevel har jeg ett håp om at en dag ser jeg tilbake på denne tiden, frisk, gjenoppretta, hel og full av takknemlighet og glede.

Jeg lever under ett enormt press som kjennes klamt og kvelende.
Hvordan klare å bære det? Utrolig nok sitter jeg her idag, og jeg har enda ikke gjort noe jeg angrer på for å lette på smerten. Ihvertfall ikke som før da jeg ville skadet meg selv eller sultet meg, fordi følelsene ble for vanskelige.

Idag må jeg tillate meg å kjenne smerten og presset når døden nærmest lokker meg, mens mennesker sier at jeg har noe å leve for. Følelsene er så vonde at jeg noen ganger bare har lyst å skrike. Rive meg i håret eller ett eller annet...Det hjelper faktisk litt å skrive.

Jeg vet ikke engang hva jeg skal holde ut til. Hva ligger foran? Er det fortsatt en lang tid med like tunge dager?
Hva vil du Gud? Hvorfor tillater du dette å skje? Er dette en del av din kjærlighet som jeg ikke enda har forstått?

Jeg ønsker ikke å gjøre noen deprimert med å skrive dette. Men dette er en del av mitt liv, en fase. Det er såvidt jeg klarer dette, men jeg klarer det.
Hvorfor?

Ett svar: Jesus!

Han er hos meg, selvom han føles fjern. Han sender oppmuntring til meg gjennom andre mennesker. Hans hånd er ikke for kort til å frelse.
Og jeg tenker ofte på Josef, tror ikke han var så høy i hatten heller når han satt i fengselet i Egypt i lang tid, men han ble satt over mange folk til slutt, fordi Gud var med han og hadde en spesiell plan for han.

Det samme gjelder meg, uansett omstendigheter. Det samme gjelder deg. Ser det mørkt ut, er han der og du er fortsatt velkommen opp i armkroken hans. Kan høre han hvisker deg i øret: Alt kommer til å ordne seg. Bare la meg arbeide nå. La meg rydde vei for deg og hvil.

Du er høyt elsket! Jesus elsker deg!

10 kommentarer:

  1. Bra skrevet :)
    Kom gjerne på bloggbesøk hos meg.
    Både på
    www.monicasliv.com
    og på
    www.hjertedrypp.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Fine blogger du har. Guds velsignelse til deg og dine. Gleder meg til å følge med i hva du har på hjertet!

      Slett
  2. Kjære deg, bare innom for å gi deg en klem. Og så vil jeg takke deg for gode ord til meg - noe jeg langt i fra forventet når du har det slik du har det. Jeg syns du bare er så god og jeg ble helt rørt av det du skrev. Men ta vare på deg selv nå - og hvil på Hans fang. Der er du trygg, og der er det godt å være. Du skal komme gjennom og ut av dette. klem til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk vennen min!! Du er dyrebar for meg!!

      Slett
  3. kjære søster!
    Så vondt å lese at du fortsatt har det så vanskelig. Min første tanke er : nå er det nok Gud!! NOK! NOK! NOK!! Hvor lenge skal du la satan filleriste lillesøster helseløs? Hun har sett nok av skyggesiden i livet. Jeg skulle så gjerne hjulpet deg. Føler meg helt hjelpesløs.
    Men som en annen skrev her, så bekrefter skyggen lyset. Det var fint sagt. Jeg tror du skrev Iris, at det er ofte i det vanskelige Gud former oss etter sitt hjerte. Jeg beundrer deg for mot midt i det vanskelige søster! Det du skrev om terapauten som mente du stilte livet på vent inntil du ble helbredet, er også viktig å være bevist på. Som linnea delte en gang : Ikke visste jeg at dagen i dag- den var selve livet! Hvis du klarer, så er det viktig å starte akkurat nå med å prøve å se alle lyspunktene og oppturene. Våre egene tanker kan virkelig presse oss ned eller løfte oss opp. For å ikke snakke om Gud! Han kan løfte oss opp av fordervelses hav og sette føttene våre på fjell igjen:)( også midt i det vanskelige)
    AMEN!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner godt følelsene dine. Jeg føler meg også hjelpesløs
      Og mye forstår vi ikke. Men Gud svikter aldri. Han har en hensikt og den er god selv om det ikke kjennes sånn. Helbredet er jeg i jesu navn,også må jeg prøve å hvile i troen på det. Og imens kan jeg leve livet og gjøre de ting jeg kjenner gir meg energi og glede.
      Gud er ett ankerpunkt og den hellige ånd er utøst i våre hjerter ved den hellige ånd. Vi lever ikke lengre selv men Jesus i og gjennom oss!!
      Det er befriende det!

      Slett
  4. Jeg vil bare du skal vite at du er i mine tanker og bønner! Det er vondt å lese om mørket som du beskriver. Det er godt å lese at du ikke har mistet troen på Jesu makt. Jeg er trygg på at han beskytter deg og verner om deg. Guds fred. Hvis du har energi og lyst er det bare å skrive til meg, jeg vil så gjerne holde kontakten. Hils mannen! Klem

    SvarSlett
  5. Thank you for sharing this personal thought.
    Jesus will always protect you!
    Blessings, Dieneke

    SvarSlett
  6. Kjære Iris :)
    Dette var virkelig sterkt å lese. Jeg har ikke det forholde som du har til Gud og Jesus, men jeg tror at det finnes noe mellom himmel og jord. Første gang jeg er her inne på bloggen din og syns det er utrolig tøft av deg som tør og dele deler av livet ditt her. Jeg husker så godt første gang jeg møtte deg og noen år senere kjente jeg deg ikke igjen. Du var virkelig forandret. Sterk,frisk og fantastisk. Men jeg tror at det er en skjebne og en vei for alle. Jeg tror det at Gud har gitt deg denne veien fordi han vet du klarer det. For du har en utrolig kjærlighet i deg for alle andre og et utrolig stort hjerte. Har virkelig tro på at alt kommer til å ordne seg for og at du kan føle deg slik som du ønsker. Ønsker deg all lykke Iris og mine tanker går til deg.
    Hilsen Carina ;)

    SvarSlett