onsdag 10. november 2010

Jesu brud

Jesu brud i Bibelen er ett bilde på alle troende som har tatt imot Jesus som frelser og Herre.
Vi venter på vår brudgom som skal komme igjen i en time vi ikke kjenner, og vår brudgom er Jesus Messias!
Hvordan ønsker du han skal finne deg når han kommer? Er du beredt?

Våk derfor! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer.
Matt 24,42


Velger man å tenke at det er lenge før Jesus kommer igjen har man lett for å bli sløvet og miste motivasjonen for å elske og leve til glede for Jesus.
Som en sammenligning, da jeg skulle gifte meg så husker jeg at noe av det som betydde veldig mye var hvordan jeg ville bli seende ut på håret, kjolen og sminke og sånt. Det var det som gjorde meg mest nervøs og. Og det tror jeg det er mange kommende bruder som kan bekrefte. Man vil være helt perfekt. Eller i alle fall på sitt aller beste den dagen! Vi opplevde også under forlovelsestiden at det kom opp mange ting i mitt liv som jeg hadde fortrengt. Jeg tror at grunnen til det var at jeg forstod at nå skulle vi få oppleve en av de største begivenhetene i vårt liv og jeg ville nok ikke noe skulle stå i veien for det. Eller at jeg skulle dra med meg noe som kunne stjele at vi kunne bli lykkelige sammen og bli sterkere og sterkere knyttet sammen i kjærlighet.
Og vet dere hva...elsker man Jesus med en slik lidenskap som Bibelen snakker om...som sin kommende brudgom...vil man ha de samme tankene. Man vil ønske å være perfekt den dagen han kommer, man vil lengte med en intens lengsel etter hans komme fordi det er ikke noe som betyr noe mer her i verden enn å få være sammen med ham....
Jeg skal love dere at jeg gledet meg veldig til jeg skulle få bli Anders sin kone, og bryllupsdagen var noe jeg lengtet sterkt etter.
Men hva med Jesu komme...hvordan stiller jeg meg til den?

Jeg har alltid lengtet etter å komme hjem. Himmelen har alltid vært mitt hjem liksom. Har vært i mitt hjerte helt fra jeg var liten jente. I de senere åra har himmellengselen vært mer basert på at livet her har vært mer eller mindre uutholdelig i perioder og sånn tror jeg ikke det skal være. Jeg vet det ikke skal være sånn!
Nå, etter å ha tatt imot Jesus som frelser og Herre så kjenner jeg at jeg ønsker å være med han, jeg ønsker å se han og lengter virkelig etter hans komme. Men jeg kjenenr at noe mangler...jeg trenger mer lengsel, mer lidenskap, mer overgivelse...Jesus vil ikke ha bare deler av meg eller bare alt det svake og fikse opp i det. han vil ha hele meg. ALT! Så det er en av mine utfordringer, å hengi meg fullt og helt...ofte tror jeg at jeg har gjort det, men så kjenner jeg at jeg har overtatt kontrollen nok engang. Det skjer stadig. Så takk for at det fins omvendelse og nåde. Sammen skal vi klare det Jesus! Seieren har du sørget for.

Hvis du søker etter kunnskap om Jesus uten å ha ett hjerte for ham, vil du ikke få det. Uansett hvor mange bøker du har lest, uansett hvor mange bibelskoler du har tatt, du må gi ditt hjerte til Jesus for at han kan få åpenbare seg for deg. Kunnskapen må ta veien fra hodet til hjertet. Det er en formidabel forskjell!!
Hvor har du ditt hjerte, er det hos jesus, din brudgom, eller har du satt noe annet foran han?
Guds plan for oss er at vi skal ha ett hjerte som er så overgitt til Jesus at han vil åpenbare seg for oss gang på gang. Han vil gi oss av sin visdom og dele mer og mer av seg selv. Jeg tror faktisk, at dess mer du gir Jesus, dess mer vil han gi deg. Han har gitt deg alt, sitt liv til og med...kan ikke vi gi han vårt liv?

Er du fullstendig avhengig av Jesus, så stoler du på at han dekker alle dine behov, legemlig, finansielt, relasjonsmessig og på det åndelige plan selvsagt. Noen sier at når de ikke er enslige lengre eller single så vil alle behovene deres bli møtt, altså når de bli gift eller får en kjæreste. Men det stemmer ikke. Det er fantastisk å være to. Det er fantastisk å bli elsket. Men man får også dobbelt opp av de vanskelige tingene. Det er ikke lengre bare ens egne problemer og utfordringer men det er også din elskede manns/kones. hehe...det jeg prøver å si; det er både vanskeligere og lettere å være to:-)
Så inntill vi forstår at det er Jesus som er svaret, det er han som kan stille alle lengsler, det er han som er brudgommen alle mennesker lengter etter (selvom mange(jeg blant annet) prøver alt annet først.) Det er først når du ser Jesus som SVARET at du vil bli hel. Du vil føle deg fullstendig. Prøv det og du vil få erfare at der alle mennesker svikter, behovene dine som ingen andre kan møte, lengslene du ikke klarer å sette navn på.....Jesus er svaret ditt! Sagt fra ett hjerte som har begynt å erfare han som svaret sitt!

Er du klar til å gå på vannet med øynene og fokus på Jesus? Stol på han med hele ditt liv. han vil sørge for at du ikke synker!

Igjen talte Jesus til dem og sa: Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.
Joh 8,12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar