onsdag 24. november 2010

1 Kroppsfiksert samfunn

Dette klarer jeg bare ikke å sitte inne med. Er tydeligvis noe som berører noe dypt i meg.

Jeg er med i en gruppe på facebook som heter "Verdifull og tilfreds! Nei til utseendepress og seksualisering i mediene". Jeg kjenner at det denne gruppa har tatt tak i er ett tema som aldri noen gang har vært så aktuelt som nå. Hvor har det blitt av kvinner og menn som elsker seg selv som de er? Hvorfor blir ikke det vektlagt i mediene eller i reklamebransjen? Hvorfor skal man hele tiden bryte folk ned framfor å bygge folk opp?

For det første tenker jeg på de åra jeg har levd til nå....24stk. 24 år der livet har gått litt opp og mye ned...mange gode og mange tøffe år, Jeg fikk anoreksi...og anoreksi i seg selv er jo en sykdom mange tror dreier seg om dette med utseende, men det er bare en brøkdel. For mange er årsaken ett behov for kontroll i en kaotisk tilværelse. Ja...det er mange grunner og de vil jeg ikke gå inn på her. Men i kampen for å bli frisk har jeg opplevd noe som facinerer meg litt...det har vært vanskelig å vite om jeg er frisk eller syk, fordi idag er det så mange jenter(men også gutter) rundt omkring som er kroppsfokusert og misliker sin egen kropp og utseende. Så hva er det å være frisk? Å ha dårlig samvittighet for alt usunt man spiser og trene fordi man ikke har samvittighet til annet?

Jeg er drittlei av å ikke være pen nok.
Drittlei av å ikke være tynn nok.
Drittlei av å ikke være akkurat sånn jeg hadde tenkt jeg skulle være.
Drittlei av å prøve å bli noe jeg aldri vil oppnå.
Drittlei av å bruke masse tid, tanker og energi på å forandre en Gud har skapt meg til å være.
Altså, hvor meningsløst er ikke det....
Og tro meg...det lukter satan av det....han har kommet for å stjele, myrde og ødelegge...
ja...stjele god selvtillit, stjele kjærlighet til det Gud har skapt, og for min del ødela han og...jeg ble skikkelig syk...og tro meg...å komme tilbake til livet i en verden som idag...hvor man aldri blir bra nok...for ett helvete det var!

De burde skamme seg de som står inn for reklame der de fusker og forfalsker kropper, ansikt og hår. Modellene skal være helt perfekte, og alle blir påvirket uten helt å være klar over det. Kanskje noen få som klarer å unngå det.
Men tenk på ungdom idag? Tenk hvis jeg hadde vært 13 år nå...blir kvalt bare ved tanken på hvilket press man blir født inn i.
Og hvilke løgner som omgir oss...og som vi ser på som sannheter!

Faktum er i alle fall at vi er skapt helt forskjellig, ingen er like og ingen vil noen gang bli like. Selvom man gjerne skulle hatt legger som henne, og hår som henne og hud som henne....kanskje en modell eller venninne eller noe...vi jenetr er proffe på å sammenligne oss med hverandre....
Vi kan bare glemme det! Vi er og forblir den vi er. Vi må innfinne oss med det...er det jeg driver med om dagen...prøver å lære meg selv at jeg er god nok som jeg er. Både utvendig og innvendig.

Og etter å ha nesten tatt kverken på meg selv fordi jeg var "for tjukk", så er jeg DRITTLEI av ett sykt sammfunn som virkelig trenger å begynne å fremme gode verdier! La mennesker forstå at de er elsket og verdifulle! Det skulle vært ett eget fag på skolen spør du meg.

Jeg velger å sette min lit til Gud. Så jeg har ved Jesu sår fått fullstendig frihet fra anoreksi og ved Guds hjelp skal jeg lære å elske meg selv og akseptere at jeg er den jeg er.

Gud velsigne deg i veien mot frihet fra å aldri være god nok. Du er god nok for Gud!

2 kommentarer:

  1. Fantastisk vitnesbyrd, og masse visdom! Herlig! =D

    SvarSlett
  2. Takk Ester! Gud gir visdom vettu...og skal si deg at jeg har trengt mye av det:-)
    Gud velsigne deg!1

    SvarSlett